Sayfalar

11 Mayıs 2010 Salı

MİKRO ÖĞRETİM

Mikro öğretim ilk kez 1960 yılında ABD’de Standford Üniversitesinde öğretmen eğitiminin niteliğini arttırmak amacıyla bir grup eğitimci tarafından deneysel programın bir parçası olarak geliştirilmiştir.
Mikro öğretim; normal öğrenme ve öğretim süreçlerinin karmaşıklığını basitleştirmeyi amaçlayan bir laboratuar öğretim yöntemidir. Mikro öğretim uygulamalarında öğretmen adaylarına geniş bir deneyim imkânı sunulurken; adayın davranışlarında istendik yönde değişmeyi ve mesleki gelişmeyi sağlayacak ortam, etkinlik ve yaşantıları sağlamak temel amaç olarak kabul edilmektedir.
Bu yöntem öğretmen adaylarına yeni öğretim stratejilerini planlama ve uygulama konusunda imkanlar sağlar. Mikro öğretim yöntemi öğretim süresi, sınıftaki öğrenci sayısı ve konu bakımından küçültülmüş ve yoğunlaştırılmış bir öğretim deneyidir. Bir başka deyişle mikro öğretim sadece 5-20 dakikalık sürelerde uygulandığından zaman bakımından daraltılarak sınıftaki öğrenci sayısı 4-5 kişiden büyük olmayan bir grupla sınırlandırılmıştır. Öğrenci sayısı 4’ten az 20’den çok olmamalıdır. Konu bakımından ise öğretmen adayı sadece öğretim becerilerinden bir tanesini yerine getirmeye çalışmalıdır.
Bu yöntemde dersler video kameraya çekilmekte yada taşınabilir teyplere kaydedilmektedir. Öğretmen adayı ders bitiminde kendi kendini izlemekte ve işitmektedir. Daha sonra o dersteki öğretim becerisini ilk uygulanmasına kıyasla ilerletmek için 15-20 dakikalık bir sürede hazırlanarak aynı dersi küçük bir gruba aynı süre içinde yeniden vermektedir.
Mikro öğretim yöntemiyle kontrollü bir öğretim ortamı sunularak hizmet öncesi deneyim kazandırılır.Mikro öğretim teori ile uygulama arasında ilişkiyi vurgulayabilme potansiyeline sahip olduğu için öğretmenlik mesleğine hazırlıkta önemli bir yer edinmiştir. Öğretmen adayı için amaç bir konuyu öğretmekten çok bir tekniği uygulamaktır.
Mikro öğretim çoğunlukla “öğret-yeniden öğret” çevrimi adı verilen bir sınama yanılma durumu olarak saptanır.
ÞYARARLARI
• Mikro öğretim gerçek yaşantılar kazandırır.
• Mikro öğretim yöntemi uygulaması ile öğretim programı kontrol altına alınabilir,
• Belli hedeflerin gerçekleştirilmesini ön plana çıkarır,
• Öğretimde bir laboratuar ortamı yaratır,
• Sınırlı kaynaklarla daha geniş, daha deneyimli deney yapma imkânı verir,
• Normal sınıf öğretmeninin karmaşıklığını azaltır,
• Anında değerlendirme ve kendini değerlendirme imkanı sağladığından aday öğretmenin değerlendirilmesinde yardımcı olmaktadır,

ÞSINIRLILIKLARI
• Öğretmenler tarafından pek fazla kabul görmeyebilir,
• Sınıf yönetimi ve disiplin sağlanmasına engel olabilir,
• Video, kamera her okulda bulunmayabilir,
• Mikro öğretim yönteminin uygulanmasında video kullanılması deneyimin değerlendirilmesindeki denetim çeşitliliğinden vazgeçilmesine neden olabilir.
• Bütün öğretim becerilerinin kazandırılmasına uygun düşmeyebilir,
• Öğretici adaylarında aşırı heyecan ve kaygı uyandırabilir,
Öğretmen yetiştirmede kullanılan bir tekniktir. Öğretmen adaylarının sunduğu dersler videoya kaydedilir. Bu kayıtlar kendisiyle birlikte gözden geçirilir. Ve bu yolla istenilen yönde davranışların geliştirilmesine olanak sağlar.
ÞÖRNEK 2002 KPSS
Yukarıda özellikleri ifade edilen öğretim yöntemi aşağıdakilerden hangisidir ?
A) Grupla öğretim
• B) Mikro öğretim
C) İşbirliğine dayalı öğretim
D) Bireysel öğretim
E) Rol yapma (drama)
ÞÖRNEK 2004 KPSS
Hizmet öncesi öğretmen eğitiminde kullanılır
Öğrenci sayısının az olması önemlidir,
Dersler 5-15 dakika tutularak, oluşan süre kaydedilir, kaydedilen bölüm izlenerek tartışılır,
Öğretim becerileri; gözlem ve dönütlere göre tekrarlanır. Böylece bu beceriler geliştirilmeye çalışılır.
Yukarıda özellikleri sıralanan öğretme-öğrenme yöntemi aşağıdakilerden hangisidir ?
A) Görüşme
B) Programlı öğretim
• C) Mikro öğretim
D) Bireyselleştirilmiş öğretim
E) Münazara

İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME

İşbirlikli öğrenme değişik yetenek, cinsiyet, ırk ve sosyal beceri düzeylerinden gelen öğrencilerin ortak bir amaç doğrultusunda küçük gruplar halinde çalışarak ve birbirlerinin öğrenmesine yardım ederek öğrenmeyi gerçekleştirmeleri sürecidir.

İşbirlikli Öğrenme Nedir?

*Öğrencilerin öğrenmeye aktif katılımını sağlar,
*Farklılıkları görmelerini sağlayarak çok yönlü düşünebilme becerilerini geliştirir,
*Farklı kültürleri tanıma ve uyum sağlama becerilerini geliştirir,
*Sadece akranlarına değil konu uzmanlarına ulaşımı da sağlar,
*Yaratıcı güçlerinin gelişmesine katkıda bulunur,
*Liderlik vasıflarını fark etmelerini sağlar,
*İşbölümü ve işgücü paylaşımı ile daha kısa zamanda daha çok işi başarabilme becerilerini geliştirir,
*Topluluk kurma ve bir topluluğun bireyi olma duygusunu güçlendirir,
*Sinerji oluşturarak özgüven duygusunun gelişmesini sağlar.

Öğrencinin öğrenmek için aktif katılımını destekler, bu ayrıca hayatımızda gerekli olan eleştirel düşünme becerilerinin kazanılmasını da sağlar.

1+1=3 (bir bütün parçalarının toplamından büyüktür)>sinerji

İşbirlikçi öğrenme, ‘Bir elin nesi var, iki elin sesi var’ ilkesi doğrultusunda hareket eden bireylere, işbirliğinin gücünden yararlanma olanağını sağlar.

İşbirlikli Öğrenme Ne Değildir?

*Basit küme çalışması değildir,
*Öğrenci ya da grupların yarışı değildir,
*Birinin anlatıp diğerlerinin dinlemesi değildir,
*Birilerinin çaba gösterip diğerinin bundan yararlanması değildir,
*Bir sihirli değnek veya tek öğretim yöntemi değildir,
*Bir klasik öğretim metodu olan basit küme çalışmalarında öğrenciler,konuyu paylaşırlar ve her öğrenci kendi payından sorumlu olur.
*İşbirlikli öğrenme; karşılıklı etkileşimle ortak bir hedefe ulaşmadır.
(Öğretmen bu küçük gruplar arasında dolaşarak yönlendiricilik yapar)
*Öğrencilerin hem kendilerini hem de arkadaşlarını kapasitelerinin sonuna kadar geliştirmeye çalışmalarıdır.

Bir grubun kazanımları, her zaman tek tek üyelerin kazanımlarının toplamından fazladır.

Grup çalışmaları sırasında öğrenciler, soru sorma, açıklama yapma, eleştirme, örnek verme vb. çok önemli öğrenme stratejilerini davranış haline getirme fırsatı bulurlar. Bütün bunlara rağmen işbirlikli öğrenme,her zaman,her yerde ve her soruna çözüm olarak düşünülmemelidir. Bazı durumlarda farklı bir öğretim metodu daha etkili olabilir.

ÖĞRETİM STRATEJİLERİNİN HATIRDA KALMA ORANI

ÖĞRETİM STRATEJİLERİ ORAN


OKUMA
%10

DİNLEME
%20

RESME BAKMA
%30

SERGİ GEZME
%50

FİLM İZLEME
%50

TARTIŞMA
%70

KONUŞMA YAPMA
%70

PRATİK SUNUM YAPMA
%80

GERÇEK BİR OLAYI CANLANDIRMA
%90

BİR PROJEYİ GERÇEKLEŞTİRME
%90


Günümüzde en sık kullanılan düz anlatım, öğrencinin bilgileri hatırda tutmasında en az etkili olanıdır. Öğrenci eğitim sürecine ne kadar fazla katılırsa hatırlama oranı da o kadar fazla artar .

Bu gün en çok kullanılan öğretim stratejisi düz anlatımdır ve bizler genel olarak bu teknikten ne öğrencilerimizin ne de bizlerin çok yarar gördüğümüzü söyleyemeyiz.

Grafikten de anlaşıldığı gibi öğrenme etkinliği içindeki bireyin, grafikte görülen bütün aktivitelerin içinde olması, onun başarısını artıracak, öğrenmeyi sağlayacaktır.

"Duyduğumu unuturum, gördüğümü hatırlarım, yaptığımı öğrenirim"

İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME GRUPLARI

Çocuklar belli amaçları paylaşmak üzere bir araya gelerek işbirlikli öğrenme gruplarını oluştururlar. Bunlar Üç şekilde oluşabilir.

1- Formal İşbirlikli Öğrenme Grupları:Bu tür gruplar bir ders saati veya birkaç hafta süreli olarak oluşturulabilir.Öğrenciler bizzat katılarak materyali organize eder, açıklar, özetler ve mevcut kavramlar ile birleştirir.

2-İnformal İşbirlikli Öğrenme Grupları:Bir kaç dakika ile bir ders arasında değişen süreler için oluşturulur.Bu sistem konuşma, gösteri, film ve video gibi doğrudan öğretmede kullanılır.Öğrencilerin dikkatlerinin öğretilmek istenen materyale çekilmesi amaçlanır.

3-İşbirliği Esaslı Gruplar:Bunlar uzun sürelidir.(En az bir yıl)Heterojen gruplardır.Üyelik kalıcıdır.Yardımlaşma, teşvik, akademik gelişmeye yardım vardır.Uzun dönemli sorumluluk yükleyen ilişkiler oluşturulur.
Sonuç olarak işbirlikli öğrenme öğrencileri grupları ayırıp birlikte çalışmalarını söylemekle gerçekleşmemektedir. Öğrencilere grup ödevlerinin yaptırılması, birbirleriyle tartışması, birbirlerine yardım edilmesinin sağlanması da burada yeterli değildir. Gerçek anlamda işbirlikli öğrenme uygulayabilmek için grup etkinlikleri düzenlenirken iş ve ödül yapılarına dikkat edilmeli ve çalışma yapılandırılmalıdır.

KAVRAM HARİTALARI



Kavram haritası, insanların nasıl öğrendikleri ile anlamlı öğrenme konuları arasında köprü kuran bir öğrenme,öğretme stratejisidir. Bir kavram haritası daha geniş bir kavram başlığı altındaki kavramların birbirleriyle ilişkilerini gösteren iki boyutlu bir şemadır.

Kavramların öğrencinin zihnine girmesi için öğrencinin ön bilgisinin yeterli olması ve etkin olarak kavramları ve o kavramlar arasındaki ilişkileri düşünmesi de gereklidir. Öğrenciler bir ders konusu anlatımında ya da okuduğu bir ders konusunu anlamak için önce o konudaki kavramları belirlemeli ve bu kavramlar arasındaki ilişkileri anlamaya çalışmalıdır. Öğrenme,öğrencinin kendi çabası ile oluşur. Öğrenci kendi başına kavramları düşünebilmeli ve onları ilişkilendirebilmelidir. Bu amaçla Novak ve Gowin (1983), Ausubel’in öğrenme kuramını da temel alarak, kavram haritalarını geliştirmişlerdir.

Kavram haritaları,bilginin zihinde somut ve görsel olarak düzenlenmesini sağlar. Çünkü,tüm bir öğretim yılı tek bir ünite ya da bir ders içinde önemli kavramlar arası ilişkileri şematize etmede etkili bir yoldur. Kavram haritası yöntemi diğer alanlarda olduğu gibi fen öğretiminde de anlamlı öğrenmeyi sağlamada önemli yöntemlerden birisidir. Burada anlamlı öğrenme ve tersi olan ezbere öğrenme kavramlarını açıklamak uygun görülmektedir. Anlamlı öğrenme;bireylerin, öğretimin bir sonucu olarak önceden edindikleri bilgilerle yenileri arasında bağlantı kurarak anlamlı bir bütün oluşturmalarıdır. Ezbere öğrenme ise anlamadan ya da önceki bilgilerle bağlantı kurmadan bilgilerin alınmasıdır.

Kavram haritaları tek bir kavramın aynı kategorideki diğer kavramlarla ilişkisini belirten somut grafiklerdir. Kavram haritaları için öğrencilerin öğrenmeleri gereken kavramların neler olduğu ve bu kavramlar arasında nasıl bir
bağ kurulacağını gösteren planlama düzenekleri olarak düşünülebilir.

Kavram haritaları öğrenciler tarafından hazırlandığı zaman öğrencileri bir ders konusunda geçen kavramları bulmaya ve onları ilişkilendirmeye zorlamaktadır. Öğrenciler kendi kendilerine ders konularının anlamlı bir biçimde öğrenilmesini öğrenmektedirler.

Kavram Haritaları Niçin Yararlıdır?

Son yılarda,kavram haritaları öğretmenler için çok yararlı öğretme ve değerlendirme stratejisi haline gelmiştir. Bu stratejiyi diğerlerinden üstün kılan yararları aşağıda sıralanmıştır:

Kavram haritası yöntemini diğerlerinden üstün kılan öncelikli avantajı,esas fikirlerin görsel sunumunu elde edilebilir kılmasıdır. Ancak kavram haritaları gerek öğretmenlerin gerekse öğrencilerin yarattığı bütünlerdir. Bu sebeple aynı konuya yada kavrama yönelik kavram haritaları yaratıcıların özel görüşlerini yansıttıkları için farklı faklı çizilebilir.

Öğrenmeyi gözle görülür biçimde arttırır.

Faklı öğrenme şekillerine ve öğrenciler arasındaki diğer bireysel faklılıklara hitap eder.

Pek çok değişik konu,öğretim aşaması ve not seviyesi için uygundur.

Öğrenilmesi,öğretilmesi ve kullanılması kolaydır.

Kapsam temellidir.

Kapsam oluşturulması ve bütünleştirilmesinin değerlendirilmesinde kolaylıkla kullanılabilir.

Kavram haritaları,öğrenci merkezli,öğrenci aktif yöntemlerdir ve öğrenciyle öğretmen tartışarak bir haritayı oluşturduklarında öğretmen öğrenci etkileşimini teşvik eder.

Kavramlar arasındaki doğrusal ilişkileri tanımlanmalarına yararlı bir alternatif oluşturulur.

Bir sistem içindeki ilişkileri göstermesinde yararlı alternatiflerdir.

Öğrenciler okul yılları süresince,kavram haritaları oluşturmayı öğrendikçe kavramları ayrı ayrı ve kopuk düşünmekten çok,kavramlar arasında bağlantılar kurmaya alışacaklardır. Bir kavramı öğrendikçe yeniden pek çok harita düzenlemek için istekli olacaklardır. Öğrenciler kavram haritaları oluşturmaya devam ettikçe bilgileri organize etme ve kavramları,sentezlerle birleştirme konusunda yetenekleri de gelişecektir.

Kavram Haritaları Nasıl Oluşturulur?

Öğretilecek konunun kavramları listelenir. Kavramlarla ilgili açıklama ger ekmez. Eşya ve olayların tekil örnekleri,özel adlar kavram olmadıkları için bu listeye alınmaz. İlkeler ve kavramlar arası ilişkiler de bu listeye dahil değildir.

Kavramlar listesinden en genel veya en üst düzeyde olan sözcük ayrı bir sayfanın başına yazılır. Bu bir kavram olabileceği gibi bir tema da olabilir. Bundan sonra öğretilmek istenen ilişkili kavramlar aşamalı bir düzende sayfaya yerleştirilir. Düşey düzenlemede en genel kavram en üstte,eşit genellikteki kavramlar aynı satırda,diğerleri genellik derecelerine göre azalan sırda sayfanın altına doğru sıralanır.

Kavramlar haritadaki değer sözcüklerden kolayca ayırt edilebilmelidir. Bunun için kavramlar kutu veya yuvarlak içine alınır.

Öğretilmek istenilen kavramlar arası ilişkiler genelleme ve ilkeler ayrıca listelenir.

Kavram haritasında iki kavram arasındaki ilişkiyi göstermek üzere iki kutu bir çizgi ile bağlanır. İlişki bu çizginin üzerine birkaç kelimelik bir ibareyle yazılır. Bu ilişki haritadaki kavramlardan en az birini ilgilendiren bir önermedir. İlişkiler ve ilkeler kutulanmaz. Bazı hallerde ilişkinin yönü önemli olduğu için belirtilecek ilişki yönü ok ile gösterilir. İlişkileri içermeyen bir kavram haritası daha ziyade bir akış diyagramına benzer,öğretimde yeterince etkili olmaz.

Kavram haritası gereğinden fazla şişirilmemelidir. Harita başlangıçta basit tutulmalıdır. Harita çok sayıda kavramı ilişkiyi ve ilkeyi içeriyorsa önce en önemli elemanları topluca gösteren bir genel harita,sonra genel haritanın bölümlerini ayrı ayrı gösteren ayrıntılı haritalar yapılmalıdır.

Bu aşamalardan sonra kavram haritası tamamlanmış olur. Ancak bu süreç içerisinde dikkat edilmesi gereken bazı konular vardır. Tüm harita genelinde oradan oraya atlanmamalıdır,güçlü temeli olmayan başlıklar seçilmemelidir. Bu başlıklar seçilirken aranacak en güçlü sebep öğrencilerin daha önceden edindiği bilgilerin devamı niteliğinde olmasıdır. Dersin uygun aşamaları süresince önceden öğrenilmiş bilgilerle yeni kavramların ilişkilendirilmesi sağlanmalıdır.

Kavram Haritalarının Dersin Değişik Düzeylerinde Değişik Amaçlarla Kullanılması

Kavram haritası,bir öğretim stratejisi olarak,öğretim modelinin her aşamasında uygulanabilir bir nitelik taşımaktadır. Kavram haritaları,bir konu boyunca defalarda kullanılabilir,örneğin,başlangıç aşamasında,gelişme aşamasında,ya da açıklama aşamasında ve değerlendirme aşamasında. Kavram haritaları aynı zamanda ,öğrencilerin konular arasında bağlantı kurmalarına yardımcı olan,üniteler ya da bölümler arasındaki geçiş görevini de üstlenir. Pek çok öğrenci için kavram haritaları bir konu ya da üniteyi tekrar etmenin ve sınavlara hazırlanmanın doğal bir yolu olabilir.

Başlangıç Aşamasında Kavram Haritasının Kullanılması

Eğer öğrencilerin kavram hakkında önceden bilgileri varsa,bu aşamada kavram haritasının yöntemini kullanmak en uygun stratejilerden birisidir. Bu aşamada,kavram haritaları öğrencilerin kavram hakkında önceden bir şeyler bilip bilmediklerini belirlemek amacıyla da kullanılabilir. Öğrencilerden o andaki anlattıklarına göre bir kavram haritası yapmaları istenebilir. Bu da sınıfımızdaki öğrenciler arasındaki en genel yanlış anlamaları belirleyip düzeltmek için bir fırsat verecektir.

Kavram haritası bir başlangıç
çalışmasında kullanılırsa,daha sonraki aşamalarda öğrencilerden aynı kavramı yeniden haritalandırmaları istenebilir. Böylece öğrencilerin öğrenmelerinde ne kadar önemli bir gelişme olduğunu görsel olarak ölçme olanağı elde edilmiş olur.

Araştırma Aşamasında Kavram Haritasının Kullanımı

Bu aşamada,kavram haritası öğrencilerin kavram değişiklikleri hakkındaki görüşlerini sergilemelerini sağlar ve onlar kavramların yeni yönlerini araştırdıkça konularda gelişir .Bu çalışma sırasında,öğrencilere kısmen tamamlanmış bir harita verip kavramı araştırıp öğrendikçe bu haritayı tamamlamalarını istemek,özellikle de öğrenciler kavram haritası yöntemini yeni öğreniyorsa,çok uygun olacaktır. Öğrenciler daha önce kavram haritası yapmışlarsa aynı haritayı kullanabilir ve farklı renkte bir kalem kullanarak onu değiştirebilirler. Bu değişiklikler de,bir kavramı araştırdıkça ne kadar çok yeni bilgi öğrendiklerini yansıtacaktır.

Açıklama Aşamasında Kavram Haritasının Kullanımı

Açıklama aşamasında bir kavram haritası yapmak,öğrencilerin bir kavramdan ne anladıklarını görsel olarak yansıtması nedeniyle uygun olacaktır. Fen bilgisinde örneğin deneysel bir çalışma ya da tartışma tamamlandıktan sonra öğrencilerden bir kavram haritası çizmeleri istenebilir .Eğer kavramlar çok zor değilse,bunu kendileri yapabilirler,aksi halde onlara kısmen tamamlanmış bir harita verip gerisini tamamlamaları istenebilir. Okuduklarında ve kavramlardan ne anladıklarını özetlemeleri istenip,daha sonra bir kavram haritası çizmeleri istenebilir. Öğrencinin öğrenme sistemine bakarak,not alma ya da taslak çıkarma gibi yöntemlerle alternatif olarak kullanılan kavram haritası da çok yararlı olabilir.Bazı öğrenciler için taslak çıkarmak güç olabilir ve bu öğrenciler için kavram haritası daha doğal bir alternatif olabilir. Ayrıca,eğer öğrenciler daha önceki bir aşamada aynı kavramın bir haritasını yapmışlarsa,bu ikisini karşılaştırmak ilginç olacaktır.

Geliştirme Aşamasında Kavram Haritasının Kullanımı

Bu aşamada öğrencilerin,açıklama bölümünde çizmiş oldukları bir kavram haritasını aynı kavram için yeniden kullanmaları fakat farklı renkteki kalemlerle,geliştirme çalışmasında öğrendikleri doğrultusunda eklemeler yapmaları uygun olacaktır.

Gelişme aşamasındaki kavram haritası,çapraz
bağlantıları ve ileri düzeydeki önermeleri ile bir önceki aşamanınkinden daha karmaşık görünebilir. Aynı zamanda,kısmen tamamlanmış bir haritayı öğrencilere vermek de,geliştirmekte oldukları bir kavram hakkındaki bir sınıf ya da grup tartışmasını başlatmak için uygun bir yoldur.

Değerlendirme Aşamasında Kavram Haritasının Kullanımı

Kavram haritası,pek çok değerlendirme çalışmalarına uygun bir metottur .Öğrencilerin bir kavramı ne kadar iyi anladıkları konusunda yararlı yollar sunmaktadır. Aynı zamanda,öğrencilerin anlamakta güçlük çektikleri kavramları belirlemek açısından da olasılıklar yaratır.

Kavram haritası bazı öğrencilerin daha fazla ilgisini çekeceğinden ve bir kavramın haritaya dökülmesinin tek bir yolu olmadığından,başlangıçta öğrencilerin çizdiği haritalara not verilmemesi tavsiye edilir. Böylece,öğrencilerin bir kavramı ne kadar iyi anladıklarını onlara söyleme ya da takıldıkları yerleri çözebilme fırsatı elde edilmiş olur. Haritada öğrencilere zorluk çıkaran alanları belirledikten sonra,bireysel olarak yanlış anlamaları tartışıp haritayı yeniden çizmeleri istenebilir. Bu da öğrencilerin kavramları anlama ve aralarındaki ilişkileri çözümleyebilmelerini sağlayacaktır.

Öğrenciler kavram haritası yapmaya alıştıklarında artık,yaptıkları haritalara not vererek değerlendirilebilir. Bununla birlikte,öğrencilerin haritalarında sundukları önermelerin bütünlüğü ve niteliği notla değerlendirilirken en önemli öğelerdir,haritanın nasıl yapıldığı o kadar önemli değildir.